Gazprom se po prohře na evropském trhu propadl do nejhorší ztráty za čtvrtstoletí

Jeden ze základních pilířů ruské ekonomiky trpí následky války na Ukrajině. Evropa se zbavila většiny dodávek jeho plynu a náhrada je v nedohlednu.

Jeden ze základních pilířů ruské ekonomiky trpí následky války na Ukrajině. Evropa se zbavila většiny dodávek jeho plynu a náhrada je v nedohlednu.

Celý článek
0

Tři nejrychleji rostoucí německé startupy, kterým je třeba věnovat pozornost

Německá startupová scéna se po útlumu z konce loňského roku opět dostává do kondice. V prvním čtvrtletí roku 2024 tamní startupy totiž vydělaly 3,3 miliardy dolarů, což je meziročně o 300 milionů dolarů více, přičemž celkově nejrychleji rostou projekty zabývající se ochranou klimatu a umělou inteligencí. Podívejte se na tři nejzajímavější, z nichž jeden se loni stal dokonce jednorožcem.

Německá startupová scéna se po útlumu z konce loňského roku opět dostává do kondice. V prvním čtvrtletí roku 2024 tamní startupy totiž vydělaly 3,3 miliardy dolarů, což je meziročně o 300 milionů dolarů více, přičemž celkově nejrychleji rostou projekty zabývající se ochranou klimatu a umělou inteligencí. Podívejte se na tři nejzajímavější, z nichž jeden se loni stal dokonce jednorožcem.

Celý článek
0

Když vám pacient umře v simulaci, jste odolnější i v reálu, ukazuje lékařům český Virtual Lab

Virtuální realita má velký potenciál – a české VR firmy dobrý zvuk v zahraničí. Jednou z nich je budějovický startup Virtual Lab, který vyvíjí VR aplikace pro zdravotníky, školy nebo sociální služby. „Nejvíc nás ale baví, když přijde někdo zvenku, že o nás slyšel, a chce od nás řešení, které zatím neexistuje,“ říká spolumajitelka startupu Mirka Čejková. 

Virtuální realita má velký potenciál – a české VR firmy dobrý zvuk v zahraničí. Jednou z nich je budějovický startup Virtual Lab, který vyvíjí VR aplikace pro zdravotníky, školy nebo sociální služby. „Nejvíc nás ale baví, když přijde někdo zvenku, že o nás slyšel, a chce od nás řešení, které zatím neexistuje,“ říká spolumajitelka startupu Mirka Čejková. 

Celý článek
0

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybavené klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž takzvaným antikolizním systémem a změní se způsob brzdění.

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025
Na konci letošního roku by měl být hotový první vůz, na kterém společnost zahájí testování. S cestujícími se na koleje dostane poprvé ke konci roku 2025. | Foto: Škoda Group

Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci výrobce, firmy Škoda Transportation.

DPP uzavřel s dodavatelem rámcovou smlouvu na nákup 200 tramvají celkem za 16,6 miliardy korun. Z celkového množství se podnik zavázal nakoupit čtyřicet vozů, kdy cena jedné tramvaje činí 83 milionů korun. Zda DPP odebere zbývajících 160 vozů, se v budoucnu teprve rozhodne.

Škoda ForCity Plus 52T

Škoda ForCity Plus 52T navrhl tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Celková kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících. Tramvaje budou pětičlánkové a kompletně nízkopodlažní. Dopravní podnik slibuje významně lepší jízdní vlastnosti a nižší hlučnost oproti předchozím typům.+5

„Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě,“ řekl Hřib.

Tramvaj bude pětičlánková a měřit bude na délku 31,99 metru a na šířku 2,5 metru. Kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Oproti nejmodernějším pražským tramvajím jde o navýšení počtu míst až o šestnáct procent. Konstrukční rychlost je plánována na osmdesát kilometrů v hodině. Hmotnost vozu bude 48 tun.

Oproti zatím nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity bude více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude kompletně nízkopodlažní a změní se způsob brzdění, který bude plynulejší, stejně jako rozjezd. Vybavená bude úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.

Škoda ForCity Plus 52T

Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Podvozek bude pod prvním a posledním článkem otočný a jeho konstrukce podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů. Tramvaj bude nově brzdit až do zastavení motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Dosud používaná elektromagnetická brzda bude sloužit jako nouzová či zajišťovací.

V současné době Škoda Transportation dokončuje detaily a podle prezidenta regionů CZ & SK a Central East ve Škoda Group Tomáše Ignačáka firma letos v prvním pololetí plánuje začít svařovat karoserii. Na konci letošního roku by měl být hotov první vůz, na kterém společnost zahájí testování. Na koleje v metropoli by se tramvaj s cestujícími měla dostat poprvé na konci roku 2025. „Prvních dvacet vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku do 31. prosince 2026,“ doplnil Witowski.