Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Němečtí zemědělci opět zablokovali dálnice, v Chotěbuzi troubili na kancléře

Zemědělci dnes opět na mnoha místech Německa zablokovali dálniční nájezdy, aby tak protestovali proti postupnému rušení daňového zvýhodnění nafty v zemědělství.

Němečtí zemědělci opět zablokovali dálnice, v Chotěbuzi troubili na kancléře
ilustrační foto | Jakob Berg / Shutterstock.com

Farmářů se mezitím zastala řada ministerských předsedů spolkových zemí, mimo jiné braniborský sociálnědemokratický premiér Dietmar Woidke, který je spolustraníkem spolkového kancléře Olafa Scholze.

Scholz se dnes sešel s Henrikem Wendorffem, šéfem braniborského svazu zemědělců LBV Brandenburg. Wendorff po jednání řekl, že Scholz je otevřen rozhovorům a že slíbil, že o věci promluví s ministrem zemědělství Cemem Özdemirem.

Pro schůzku Scholz s Wendorffem zvolili Chotěbuz na jihovýchodě Braniborska, kde dnes dopoledne kancléř otevřel nejmodernější a největší depo německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) na údržbu rychlovlaků ICE. V projevu kancléř projevil pochopení pro kritiku, kterou zemědělci na adresu vlády směrují.

„Žijeme v pohnutých časech, něco jsme o tom také slyšeli,“ řekl Scholz. „A k demokracii rovněž patří, když člověk vyjádří svůj názor,“ poznamenal.

Kolem nového depa projeli nespokojení zemědělci a nákladní dopravci za hlasitého troubení s kolonou traktorů a nákladních aut. Protesty dnes farmáři svolali nejen do Chotěbuzi. Stejně jako v posledních dnech se zaměřili na dálniční přivaděče, které zablokovali zemědělskými stroji. Zasaženy byly například dálniční úseky u Erfurtu, Saské Kamenice, Lipska nebo Zhořelce.

Rozhovory nově zemědělcům nabídli také zástupci parlamentních frakcí vládních sociálních demokratů (SPD), Zelených a liberálních svobodných demokratů (FDP).

Německá vláda kvůli rozpočtové krizi a nezbytnosti šetřit přichystala v letošním rozpočtu rozsáhlé škrty. Původně chtěla skončit s podporou dieselu pro zemědělce a s daňovým osvobozením zemědělských vozidel. Následně částečně ustoupila a v pondělí schválila zachování daňového osvobození vozidel pro zemědělství, podporu dieselu chce ale postupně do roku 2026 zastavit. Zemědělci to odmítají a trvají na odvolání škrtů.

Šéf Svazu německých zemědělců (DBV) Joachim Rukwied dnes agentuře DPA řekl, že je na vládě a parlamentních frakcích, aby nyní úspory na zemědělských dotacích zrušily, a tak protesty ukončily. „Vyzýváme frakce, aby intenzivně jednaly o tom, jak udržet konkurenceschopnost zemědělství a jak ukončit protesty,“ řekl.

Proti rušení daňového zvýhodnění dieselu pro zemědělce se vyslovila řada zemských premiérů včetně sociálních demokratů Woidkeho a Manuely Schwesigové, která vede vládu Meklenburska-Předního Pomořanska. „Toto rozhodnutí bylo nečekaně učiněno na spolkové úrovni a já toto rozhodnutí považuji za špatné,“ řekl Woidke.

V Meklenbursku-Předním Pomořansku vznikl také kompromisní návrh, který počítá s postupným ukončením daňového osvobození zemědělských vozidel až od roku 2028, a ne už od roku 2025.

Zda vláda nakonec pod tlakem zemědělců a regionů ustoupí, není jasné. Mluvčí spolkové vlády Steffen Hebestreit na tiskové konferenci řekl, že vláda trvá na tom, že daňové zvýhodnění se sníží už v letošním roce a znovu v roce příštím, aby pak od roku 2026 dotace zcela zanikla.