Proti plýtvání jídlem: Nesnězeno zachránilo desetitisíce porcí, které by skončily v koši. Pomáhá i Starbucks

Čtyři roky spolupráce a více než 35 tisíc zachráněných jídel z 80 poboček. Kavárenský řetězec Starbucks se v roce 2019 spojil s platformou Nesnězeno, aby bojoval proti plýtvání jídlem.

Proti plýtvání jídlem: Nesnězeno zachránilo desetitisíce porcí, které by skončily v koši. Pomáhá i Starbucks
Kromě kávy nabízí Starbucks i zákusky | Shutterstock.com

Třetina veškerého vyprodukovaného jídla na světě se vyhodí. Je to paradox, protože se to děje i teď, kdy si domácnosti běžně stěžují na drahé potraviny a napjatý rozpočet. V popelnicích končí pečivo, ovoce nebo mléčné výrobky za miliardy korun. Masivně se ale plýtvá i v restauracích, které celosvětově vyhodí jídlo za biliony.

Platforma Nesnězeno, která má cíl tuto statistiku redukovat, funguje jednoduchým způsobem – podniky nabídnou v aplikaci balíček s neprodaným jídlem zlevněný minimálně o 50 procent z původní ceny. Uživatel si jej přes aplikaci zakoupí, vyzvedne na místě a pochutná si na něm doma nebo přímo v podniku.

Připojení k Nesnězeno je zdarma a může pro jakýkoli podnik představovat extra zdroj příjmů a způsob, jak získat nové zákazníky a komunikovat s nimi. Jedním z partnerství, které platforma zhruba před pěti lety uzavřela, je spolupráce s celosvětově známým kavárenským řetězcem Starbucks. Teď hlásí, že se jim boj proti zbytečnému vyhazování potravin daří.

Spolu se Starbucks se podařilo uživatelům Nesnězeno zachránit již přes 35 tisíc balíčků v 80 pobočkách v pěti městech. „Pamatuji si, že spolupráci jsme spustili k začátku roku 2020. Byl to jeden z prvních řetězců, který začal věřit v naši misi boje proti plýtvání jídlem. A já jsem rád, že i po čtyřech letech mohu hrdě říci, že jsme projevenou důvěru nezklamali,” komentuje spoluzakladatel Nesnězeno Jakub Henni.

Efekt má spolupráce i pro Starbucks. Díky aplikaci si cestu do řetězce pro kávu či zákusek našlo i mnoho nových zákazníků, kterým se zalíbila možnost koupit si něco na zub s padesátiprocentní slevou a ještě pomoci planetě.

Platforma navíc uvádí, že některé ze středně velkých podniků, které se připojily k Nesnězeno, byly schopné vygenerovat dodatečný příjem v hodnotě jednoho měsíčního platu zaměstnance skrze přeprodávání jídla, které by jinak skončilo v koši. Nesnězeno navíc může být způsobem, jak podniky dokážou zasáhnout nové zákazníky, kteří se poté často vracejí i za plnou cenu.

Česká aplikace se v roce 2022 spojila s maďarským protějškem Munch, který je podobně zaměřený. V důsledku toho připravuje zcela novou aplikaci, která změní i ikonku a z Nesnězeno se stane právě Munch. Spolu chtějí ze současných trhů v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku expandovat i dál.