Gazprom se po prohře na evropském trhu propadl do nejhorší ztráty za čtvrtstoletí

Jeden ze základních pilířů ruské ekonomiky trpí následky války na Ukrajině. Evropa se zbavila většiny dodávek jeho plynu a náhrada je v nedohlednu.

Jeden ze základních pilířů ruské ekonomiky trpí následky války na Ukrajině. Evropa se zbavila většiny dodávek jeho plynu a náhrada je v nedohlednu.

Celý článek
0

Tři nejrychleji rostoucí německé startupy, kterým je třeba věnovat pozornost

Německá startupová scéna se po útlumu z konce loňského roku opět dostává do kondice. V prvním čtvrtletí roku 2024 tamní startupy totiž vydělaly 3,3 miliardy dolarů, což je meziročně o 300 milionů dolarů více, přičemž celkově nejrychleji rostou projekty zabývající se ochranou klimatu a umělou inteligencí. Podívejte se na tři nejzajímavější, z nichž jeden se loni stal dokonce jednorožcem.

Německá startupová scéna se po útlumu z konce loňského roku opět dostává do kondice. V prvním čtvrtletí roku 2024 tamní startupy totiž vydělaly 3,3 miliardy dolarů, což je meziročně o 300 milionů dolarů více, přičemž celkově nejrychleji rostou projekty zabývající se ochranou klimatu a umělou inteligencí. Podívejte se na tři nejzajímavější, z nichž jeden se loni stal dokonce jednorožcem.

Celý článek
0

Když vám pacient umře v simulaci, jste odolnější i v reálu, ukazuje lékařům český Virtual Lab

Virtuální realita má velký potenciál – a české VR firmy dobrý zvuk v zahraničí. Jednou z nich je budějovický startup Virtual Lab, který vyvíjí VR aplikace pro zdravotníky, školy nebo sociální služby. „Nejvíc nás ale baví, když přijde někdo zvenku, že o nás slyšel, a chce od nás řešení, které zatím neexistuje,“ říká spolumajitelka startupu Mirka Čejková. 

Virtuální realita má velký potenciál – a české VR firmy dobrý zvuk v zahraničí. Jednou z nich je budějovický startup Virtual Lab, který vyvíjí VR aplikace pro zdravotníky, školy nebo sociální služby. „Nejvíc nás ale baví, když přijde někdo zvenku, že o nás slyšel, a chce od nás řešení, které zatím neexistuje,“ říká spolumajitelka startupu Mirka Čejková. 

Celý článek
0

Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin

Rozmach elektromobility v Evropě naráží na otázku, kde vzít suroviny na jejich výrobu.

Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Nepřítele, kterého nemůžeš porazit, musíš obejmout, zní zkušené politické doporučení. Evropské automobilky se podle něj beze zbytku zařídily, když vzdaly boj s regulátory a vzaly elektromobilitu jako fakt. Jediné, o co se tedy ještě hraje, je náběhová křivka a zmírňování dopadů na průmysl, který zaměstnává hodně lidí.

Kolem evropské elektrobudoucnosti stále panuje spousta otázek, na které se budou odpovědi hledat roky. Ale když přistoupíme na to, že elektromobily jsou jako dopravní prostředky „čisté“ a evropské automobilky se je naučí samy efektivně vyrábět a nebudou v dodávkách klíčových komponentů záviset na Číně, pořád je tu otázka: Kde vzít suroviny na výrobu toho nejdůležitějšího dílu elektroaut – baterií.

Předpokládejme, že se stane to, co avizují experti, a objem kapacity vyrobených baterií pro elektromobily se do roku 2025 více než ztrojnásobí na 500 GWh. Pokud tedy do té doby nedojde k nějakému překotnému technologickému vývoji, bude do baterií zapotřebí téměř trojnásobek současného množství materiálu. Cena baterií přitom tvoří asi třetinu nákladů celého vozu.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit