Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?
iPhone 15 | Foto: Shutterstock

Podle výsledků výzkumu společnosti Counterpoint vzrostl celkový prodej chytrých telefonů v Číně v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně o 1,5 procenta a mezičtvrtletně dokonce o 4,6 procenta. Nejlepších výsledků mezi všemi (čínskými) výrobci mobilních telefonů zaznamenala v tomto období společnost Huawei, u níž objem prodejů meziročně vzrostl o 69,7 procenta.  

Za tímto až extrémním růstem Huawei a zároveň velkým propadem Apple stojí nejen úspěšné uvedení telefonu Mate 60 s podporou 5G, ale také dobrá a dlouhodobá reputace značky, díky které získal velký podíl i v prémiovém segmentu s cenami zařízení nad 600 dolarů. Kromě toho se ale velmi dobře dařilo i společnosti Honor, která prodeje meziročně vzrostly o 11,5 procenta, a to díky oblíbeným modelům, jako jsou X50 a Play 40 a také expanzi do offline distribučních kanálů.

„Největším motorem růstu byly prodejní akce během oslav čínského nového roku. Průměrný týdenní prodej během čtyř týdnů předcházejících čínskému Novému roku zaznamenal nárůst o 20 procent ve srovnání s běžným týdnem,“ komentuje dynamiku trhu zástupce ředitele společnosti Counterpoint, Ethan Qi.

Jeho slova doplňuje i senior analytik Mengmeng Zhang, podle nějž bylo první čtvrtletí roku 2024 zároveň nejkonkurenčnějším čtvrtletím v historii. Výrobci chytrých telefonů si podle něj během svátečního období velmi tvrdě konkurují a vrcholí také všechny marketingové akce. „Lidé, kteří dojíždějí za prací, se vracejí z na svátky domů a kupují si pak cenově dostupnější, levnější smartphony. Nárůst je tedy patrný také v low-end segmentu a těží z toho firmy, které mají portfolio správně rozkročené.“ 

A jak se bude Apple a jeho produktům na čínském trhu dařit v budoucnu? Analytik Ivan Lam hovoří o mírném optimismu. „Každým týdnem pozorujeme pomalé, ale stabilní navyšování prodejů, takže by postupně mohlo dojít ke změně dynamiky. Ve druhém čtvrtletí by možnost koupě nových barevných variant Apple v kombinaci s agresivnějším prodejním modelem mohla značku vrátit na výsluní.“  

S návratem do plusových čísel by Applu mohla podle Counterpoint pomoci také umělá inteligence, s jejíž implementací se počítá v iOS 18, který Apple plánuje představit na konferenci WWDC (Worldwide Developers Conference) 10. června. „To má potenciál výrazně pohnout s ukazatelem v dlouhodobějším horizontu,“ uzavírá Ivan Lam.