Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

370 tisíc korun za elektromobil. Čínský BYD začal cenovou válku s benzínovými vozy

Nové plně elektrické vozy čínské automobilky BYD z řady Qin Plus EV mají dojezd 420, respektive 510 kilometrů. Jejich prodejní cena se pohybuje v rozmezí 370 až 460 tisíc korun.

370 tisíc korun za elektromobil. Čínský BYD začal cenovou válku s benzínovými vozy
BYD Qin Plus EV Honor Edition | BYD

Čínská automobilka BYD se pustila do boje s benzinovými auty, a to tím nejlepším možným způsobem: představila svůj nový levný elektrický vůz. Po vypuštění modelu nazvaného Qin Plus EV Honor Edition na trh, se BYD nechal slyšet, že „oficiálně zahajuje novou éru, kdy elektřina je levnější než ropa.“

Po překonání Tesly (stalo se tak v závěru loňského roku) a získání titulu výrobce s nejvíce prodanými elektromobily na světě pokračuje BYD ve smělých plánech. I když je BYD nejznámější díky svým levným elektromobilům, jako jsou Dolphin, Atto 3 a Seal, automobilka dokázala nedávno proniknout do nových segmentů.

Loni v lednu představil BYD svou ultra-luxusní značku Yangwang s počátečními cenami kolem 140 tisíc dolarů (cca 3,3 milionu korun). Už v září pustil Yangwang na trh svůj první model – terénní automobil U8. Minulý měsíc pak následoval první ultra-luxusní sedan Yangwang U7.

Z dosud známých informací plyne, že sedan U7 je vybavený čtyřmi elektrickými motory (na každé kolo připadá jeden) s celkovým výkonem téměř 1300 koní a dojezdem na jedno nabití až 500 mil (800 kilometrů).

Značka rovněž brzy představí svůj první elektrický supersportovní vůz Yangwang U9, a to letos 25. února. Z 0 na 100 kilometrů v hodině má údajně zrychlit za méně než dvě sekundy.

BYD zároveň pustil na trh nové verze dvou svých sedanů s cílem dále ukrajovat z tržního podílu benzinových vozidel. Automobilka dodala na trh hybridní model Qin Plus Honor Edition s třemi významnými aktualizacemi. Verze DM-i (PHEV) začíná na cenové hladině 79 800 jüanů (zhruba 270 tisíc korun) a má dojezd až 120 kilometrů (74 mil).

Plně elektrická verze Qin Plus EV má pět modelů s cenami v přepočtu od 370 tisíc do 460 tisíc korun. Plně elektrická verze zahrnuje elektromotor s až 134 koňskými silami (100 kW) a maximálním točivým momentem 180 Nm. Pohánět ho bude baterie buď o kapacitě 48 kWh, nebo 57,6 kWh, přičemž dojezd bude činit 420, respektive 510 kilometrů.